فهرست مطالب
ماهنامه معرفت
سال بیست و نهم شماره 10 (پیاپی 277، دی 1399)
- تاریخ انتشار: 1399/11/11
- تعداد عناوین: 9
-
-
صفحه 5
این مقال شرحی است بر کلام امام محمدباقر علیه السلام در باب اوصاف شیعیان واقعی. یکی از این اوصاف، همه امور را به خدا سپردن با هدف نیل به آسایش و آرامش در زندگی است. انسان در نظام تکوین معمولا به دنبال ارضای غرایز خود است و در این ساحت به تکلیف و وظیفه نمیاندیشد. اما افزون بر این، خداوند برای دستیابی به اهداف بالاتر و کمال و قرب الهی، تکالیفی معین کرده است. این نظام تشریع بر نظام تکوینی و اسباب و مسببات مبتنی است. یکی از اهداف بزرگ انبیاء این است که چشم بشر را به حقایق و معارف پنهان باز کنند تا ظواهر دنیا آنان را نفریبد. برخی انسانها از نظام تکوین بهرهای نیکو میبرند و از نعمتهای بیشمار الهی در چارچوب نظام تشریع استفاده میکنند. اینها از سنخ نعمت های مادی نیست، همچون انس با خدا، باز شدن چشم بصیرت به حقایق، نورانیت دل و... . این سنت الهی در مورد جامعه هم ساری و جاری است؛ خدای متعال به جامعهای که مردمش اهل تقوا باشند و در کنار احترام به احکام اسلامی آنها را اجرا کنند، برکت میدهد.
کلیدواژگان: اوصاف شیعیان واقعی، حب ایمان، نظام تکوینی، نظام تشریع -
صفحه 11
استکبارستیزی ازجمله موضوعات مبتلابه اجتماعی است، و تحلیل و بررسی آن موجب عمقبخشی بیشتر آن میگردد. ازجمله مسایلی که در رابطه با استکبارستیزی مطرح میشود، پشتوانه عقلانی و بهطور خاص مبانی معرفتی این موضوع است. آیا استکبارستیزی از مبانی معرفتی پیروی میکند؟ پذیرش کدام مبانی معرفتی منجر به استکبارستیزی میگردد؟ در این مقاله با روش عقلی به بررسی مبانی معرفتشناختی این موضوع پرداخته شده، و در نهایت چگونگی تاثیر این مبانی در استکبارپذیری یا استکبارستیزی نشان داده شده است. برای نمونه امکان شناخت ازجمله این مبانی است که عدم پذیرش آن موجب شکگرایی یا نسبیگرایی شده و در آن صورت مبارزه با استکبار ناموجه خواهد بود. همچنین واقعنمایی گزارههای ارزشی و ارزش معرفتشناختی گزارههای استکباری نیز از دیگر مبانی معرفتشناختی استکبارستیزی هستند که پذیرش آنها تاثیر بسزایی در این موضوع خواهد داشت.
کلیدواژگان: مبانی معرفت شناختی، استکبار، استکبارستیزی، استکبارپذیری، امکان شناخت، گزاره های ارزشی، گزاره های استکباری -
صفحه 19
مبناگرایی دیدگاهی است درباره ساختار باورهای موجه، که باورها را به دو دسته تقسیم میکند؛ یکی باورهای پایه، که برای موجهبودن نیازی به سایر باورها ندارند؛ و دیگری باورهای غیرپایه، که برای موجه بودن نیازمند باورهای دیگر هستند. مبناگرایان درباره دو مطلب مهم اختلافنظر دارند: یکی تبیین آنان از چگونگی موجهشدن باورهای مبنایی و دیگری تبیین آنان از نحوه تسری توجیه از باور مبنایی به باورهای غیرمبنایی. رویکردهای مختلف به این دو مطلب باعث قرایتهای مختلفی از مبناگرایی شده که در یک تقسیمبندی کلی میتوان به «مبناگرایی شدید» و «مبناگرایی معتدل» اشاره کرد که امروزه شاهد نقدهای مختلفی نسبت به هر دو رویکرد هستیم. هدف مقاله حاضر که با روش کتابخانهای و توصیفی صورت گرفته، این است که مهمترین نقدهای ارایهشده به مبناگرایی را گردآوری کرده و بیانی اجمالی از مبناگرایی علامه طباطبایی، بهعنوان نماینده معاصر حکمت متعالیه، ارایه دهد. در نهایت خواهیم دید که رویکرد علامه طباطبایی به مبناگرایی، فاقد بسیاری از نواقص موجود در مبناگرایی غربی است.
کلیدواژگان: مبناگرایی، درون گرایی، برون گرایی، مبناگرایی افراطی، مبناگرایی معتدل، علامه طباطبائی -
صفحه 31
صدرالمتالهین بهعنوان مبدع مسئله سرنوشتساز و پرکاربرد تشکیک در فلسفه اسلامی شناخته میشود. او با ابتکار مثالزدنی تشکیک را بر پایه اصالت وجود بنا نهاد. امروزه در بین مفسران، تفاسیر متعددی از تشکیک صدرایی وجود دارد. در میان این تفاسیر، تفسیر استاد فیاضی مقارنت ویژهای با وحدت شخصی وجود یافته است. در تفسیر مدعایی ایشان تشکیک به معنای موجودیت همه موجودات به عین وجود واجبتعالی است. در حقیقت یک وجود بسیط و بحت اطلاقی، بیشتر محقق نیست و کثرات علیرغم موجود بودن، وجودی غیر از وجود حقتعالی ندارند و به عین وجود او موجود هستند. بهنظر استاد فیاضی این نظریه، باور نهایی صدرالمتالهین در این زمینه است. ایشان همچنین عباراتی از صدرا که بهمنزله دلیل برای اثبات این تشکیک است را برای اثبات تفسیر مدعایی خود ارایه میدهند. در این عبارات صدرالمتالهین درصدد اثبات موجودیت همه وجودات به وجود خداوند و یا به بیان دیگر، وجود بودن وجود خداوند برای همه موجودات است. در این مقاله به روش توصیفی تحلیلی به بررسی این ادله خواهیم پرداخت.
کلیدواژگان: تشکیک، صدرالمتالهین، ادله عقلی -
صفحه 39
دیدگاهها در باب قلمرو دین، و حداقلی یا حداکثری دانستن آن از مبانیای سرچشمه میگیرند که هرچند در بادی نظر به چشم نمیآیند، اما تاثیر خود را در ثنایای بحث به جای میگذارند. مبانی نظریای که در تعیین قلمرو دین تاثیرگذارند را میتوان این چنین برشمرد: مبانی معرفتشناختی، هستیشناختی، انسانشناختی و دینشناختی. در این نوشتار ابتدا نظریات سنتگرایان بیان گردیده و آنگاه به بررسی نظریات ایشان پرداختیم. دیدگاه غالبی که در سنتگرایی به چشم میخورد تکثرگرایی معرفتی و در پی آن پلورالیسم دینی است. در این مقاله با اشاره به خاستگاه این نظریه معرفتشناختی، ارتباط آن با دیدگاه هستیشناختی و در پی آن تاثیر این دیدگاه در تکثرگرایی دینی تبیین، و سپس نقدهای وارده بیان گردیده است. در پایان تاثیر این دیدگاهها بر قبول قلمرو حداکثری دین توسط سنتگرایان بیان شده است. این تحقیق با روش تحلیلی انتقادی و با استفاده از معانی، مفاهیم، تعریفها و توصیفها به تحلیل، تبیین و ارزیابی آراء دانشمندان میپردازد.
کلیدواژگان: قلمرو دین، سنت گرایان، معرفت شناسی، هستی شناسی، انسان شناسی، دین شناسی، کثرت گرایی -
صفحه 51
اراده انسانی پدیدهای است که از جهات مختلف اندیشمندان حوزه عقلی را به اندیشهورزی واداشته است. چیستی اراده، فرایند تحقق آن، رابطه آن با مقدمات، چگونگی تبیین اختیاری بودن آن، تاثیر اراده الهی در تحقق آن ازجمله حوزههای اندیشهورزی در مورد پدیده مذکور است. پژوهش حاضر با نگاهی به آراء صدرالمتالهین با رویکردی عقلانی و با روشی تحلیلی توصیفی به پاسخگویی به چیستی و چگونگی تحقق اراده انسانی در اندیشه صدرالمتالهین پرداخته و به این نتایج رهنمون شد که اراده یکی از افعال نفس بوده که بدون نیازمندی به اراده دیگر، به صورت اختیاری از سوی نفس صادر میشود و فاعلیت او نسبت به اراده از گونه فاعل بالتجلی است. ازآنجاکه در اندیشه صدرا افعال و صفات معلول همسان با وجود آنها، شانی از شیون الهی است؛ لذا افعال جوانحی نفس و ازجمله اراده در حقیقت فعل الهی خواهد بود؛ هرچند که این، نافی انتساب اراده به نفس نیست.
کلیدواژگان: اراده، نفس، فاعل بالتجلی -
صفحه 59
نقد روششناختی در نظامهای فلسفی، بهویژه در فلسفه صدرالمتالهین بهعنوان آخرین نظام فلسفی در جهان اسلام، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در این میان، آن دسته از تحقیقات انتقادی نیز که صورت پذیرفته، بیشتر ناظر به مقام داوری و نظریهپردازی بوده و نسبت به مقام پژوهش و گردآوری که یکی از ارکان مهم نظامهای فلسفی محسوب میشود، کمتوجهی صورت گرفته است. ازاینرو پژوهش حاضر ناظر به نقد روششناختی فلسفه صدرالمتالهین در مقام پژوهش و گردآوری است. نقدهای وارده بر روش صدرا در پژوهش و گردآوری، معطوف به چهار بخش میشود، که چهبسا بتوان آنها را بهعنوان ایرادات اصلی روش وی در این مقام دانست: تغییر جایگاه مباحث فلسفی، بینظمیدر بیان مطالب، و نبود ترتیب در مسایل، عدم توجه به طرح و بیان مسئله و عدم ارجاعدهی به منابع مورد استفاده، از جمله مواردی است که میتوان در این مقام مورد اشاره قرار داد. نوشتار حاضر با روش کیفی توصیفی مبتنی بر مطالعات کتابخانهای میکوشد به تبیین نقدهایی که در این مقام بر روش صدرالمتالهین وارد میشود، بپردازد.
کلیدواژگان: روش، تحلیل روش شناختی، مقام تحقیق و گردآوری، صدرالمتالهین -
صفحه 67
در فلسفه اخلاق، بهویژه پس از کانت این سوال مطرح شد که آیا انجام فعل اخلاقی به انگیزهای خارج از صرف تکلیف و الزام اخلاقی، فاقد اعتبار است و ارزش اخلاقی ندارد؟ نوع پاسخ به این پرسش، منشا تقسیم نظامهای اخلاقی به دو نحله کلی غایتگرا و وظیفهگرا شده است. نوشتار حاضر با روش کتابخانهای و توصیفی تحلیلی در پی پاسخ به این پرسش است، و ضمن تدارک پاسخ منفی برای آن، بر وجود غایات بهعنوان ضمانت اجرایی افعال اخلاقی تاکید میکند و نوع اخروی آن را ضمن برشمردن مواردی، ارجح میشمارد؛ بهویژه قرب الهی که بهتناسب عدم تناهی خداوند، نامتناهی بوده و منبعی پایانناپذیر برای ترغیب انسان به انجام فعل اخلاقی و تعالی وجودی است.
کلیدواژگان: اخلاق، غایت، غایت گرایی، وظیفه گرایی، ضمانت، محرک های دنیوی و اخروی -
صفحه 77
در این پژوهش ملاک هویت شخصی حافظه، پیوستگی و استمرار روانی، با رویکرد تبیینی انتقادی مورد بررسی و نقد قرار میگیرد. این ملاک تقریرهای مختلفی دارد. تقریر آگاهی و حافظه هویت شخصی را به همان مجموع خاطرات میداند که حافظه نام دارد؛ که البته مسئله فراموشی در انسان این تقریر را دچار اشکال میکند. برای حل مشکل فراموشی راهحلهایی ارایه شده که برخی از پیوستگی و استمرار روانی و زنجیره همپوشانی از خاطرات سخن گفتهاند. برخی دیگر، استمرار روانی را همراه با استمرار فیزیکی، مثلا مغز، ملاک هویت شخصی میدانند. در مجموع این سه تقریر مبتلابه اشکالات متعددی است؛ ازجمله اینکه حافظه امری عرضی است، و نمیتوان هویت شخصی را به امر عرضی دانست. از سوی دیگر، با صدمه دیدن مغز، همه یا بخشی از حافظه نیز از بین خواهد رفت؛ لذا استمرار روانی همراه با استمرار فیزیکی نیز نمیتواند ملاک هویت شخصی باشد. این ملاک در ارایه پاسخی صحیح به مسایلی چون حیات پس از مرگ، مسئولیت اخلاقی و جزا و کیفرهای حقوقی نیز ناتوان است.
کلیدواژگان: حافظه، استمرار روانی، مغز، هویت شخصی، این همانی عددی
-
Page 5
This paper is a commentary on the advices of Imam Mohammad Bagher (PBUH) regarding the characteristics of the real Shiites. One of these characteristics is trusting God in all walks of life acquiring comfort and peace in life. Ignoring his obligations and duties, man usually seeks to fulfill his desire in the system of creation, while God has set certain duties for human perfection. The system of legislation is based on the system of creation as well as the causes and effects system. To prevent man from worldliness, one of the great goals of the prophets is to reveal hidden truths and teachings. Some human beings, in the framework of the system of legislation, take advantage of the system of the creation. These benefits, such as fellowship with God, understanding of truths, and enlightenment of the heart, are not of the nature of material blessings. This divine tradition is progress in society. God Almighty blesses a society whose people are pious and who observe Islamic rules.
Keywords: characteristics of real Shiites, love of faith, system of creation, system of legislation -
Page 11
Fighting arrogance is one of the social issues, which further analysis clarifies its angles. Rational foundations and in particular, epistemological foundations are among the most important foundations of the issue of fighting arrogance. Does fighting arrogance follow epistemological principles? Which epistemological principles lead to the issue of fighting arrogance? Using the rational method, this paper examines the epistemological foundations of this issue, and finally shows how these foundations influence admitting or rejecting the arrogance. The possibility of cognition, for example, is one of these principles, which its denial leads man to skepticism or relativism and ultimately to the rejection of the doctrine of fighting against arrogance. Also, the realism of value propositions and the epistemological value of arrogant propositions are other epistemological foundations of fighting arrogance.
Keywords: epistemology, fighting arrogance, admitting arrogance, possibility of cognition, value propositions, arrogance propositions -
Page 19
Foundationalism is a theory about the structure of justified beliefs that divides beliefs into two categories, basic beliefs - which do not need other beliefs to be justified - and non-basic beliefs, which require other beliefs to be justified. Fundamentalists disagree on two important points, how basic beliefs are justified, and the other is how the justification spreads from fundamental beliefs to non-fundamental beliefs. Different approaches to these two issues have led to different perceptions of fundamentalism, which in a general division can be referred to as "extreme fundamentalism" and "modest fundamentalism", which today, both views have been criticized differently. Using a descriptive and desk-research method and reviewing Allameh Tabatabai's approach on fundamentalism, this paper studies the most important critiques against fundamentalism. Finally, it will become clear that Allameh Tabatabai's approach to fundamentalism is free from the shortcomings of Western fundamentalism.
Keywords: fundamentalism, introversion, extraversion, extreme fundamentalism, modest fundamentalism -
Page 31
Sadr al-Muta'allihin is known as the innovator of the fateful and highly useful issue of equivocality in Islamic philosophy. He creatively created equivocality based on the fundamental reality of existence. There are several interpretations among today's philosophers regarding Sadr al-Muta'allihin's theory of equivocality. Among these interpretations, the interpretation of Ayatollah Fayyazi has special connection with the issue of Oneness of Existence. In his interpretation, equivocality means the existence of all beings by the existence of the most high Necessary existent. In fact, there is only One absolute existence, and multiplicities, in spite of their existence, have no existence other than the existence of the Almighty, and they all exist because of his existence. According to Ayatollah Fayyazi, this theory is the final belief of Sadr al-Muta'allihin this issue. He also provides of expressions from Sadr al-Muta'allihin the reason for proving this equivocality to prove his interpretation. In these expressions, Sadr al-Muta'allihin seeks to prove the existence of all beings in the existence of God, or in other words, the existence of God for all beings.
Keywords: equivocality, Sadr al-Muta'allihin, rational arguments -
Page 39
Epistemological, ontological, anthropological and theological fundamentals have a great impact on determining the realm of religion. This paper seeks to examine the views of traditionalists in this regard. Epistemological pluralism and religious pluralism are the dominant views of traditionalists. Examining the epistemological and ontological origins of this view, this article examines the impact of these principles on religious pluralism. Using a descriptive-analytical method, the effect of these views on the maximum approach to religion, as proposed by the traditionalists, is examined.
Keywords: the realm of religion, traditionalists, epistemology, ontology, anthropology, theology, pluralism -
Page 51
The human will is a phenomenon that has always been considered by the thinkers in the field of intellectual studies. The whatness of will, the process of its realization, its relationship to basics, explaining its optionality, the impact of the divine will on its realization are among the cases of study on this phenomenon. Using a descriptive-analytical method and adopting a rational approach this paper studies the whatness and hownesss of the issuance of will from Sadr al-Muta'allihin's the point of view. The findings show that, will is one of the actions of the soul that is freewill issued by the soul without the need for another will and its agents in relation to the will is of agent by self-manifestation. Since in the intellectual system of Sadr al-Muta'allihin, actions and attributes of the effect, like their existence, are a matter of divine manifestation, the verbal actions of the soul, including the will, will in fact be a divine act; though, it does not negate the attribution of the will to the self
Keywords: will, soul, agent by self-manifestation -
Page 59
Methodological critique in philosophical systems, especially in the philosophy of Sadr al-Muta'allihin as the last philosophical system in the Islamic world, has received less attention yet. Critical research, meanwhile, has focused on judging and theorizing and little attention has been paid to the method of research and collection, which is one of the important pillars of philosophical systems. Therefore, this paper studies the methods of Sadr al-Muta'allihin in collecting and researching. The objections to Sadra's method of research and collection are divided into four sections, which may be considered as the main drawbacks of his method in this position including, replacing the position of philosophical discussions, lack of discipline, lack of order in expressing issues, lack of attention to the design and expression of the problem, lack of attention to proposing the issues and neglecting the sources. Using a descriptive-analytical method this paper is proposed.
Keywords: method, methodological analysis, research, collection, Sadr al-Muta'allimin -
Page 67
In the philosophy of ethics, especially after Kant, the question arose as to whether the performance of a moral act for motives beyond moral duty and obligation is invalid. The type of answer to this question is the origin of the division of moral systems into two general categories, teleological and task-oriented. Using a descriptive-analytical method this paper seeks to answer this question. While rejecting this approach, this paper emphasizes the existence of goals as the executive guarantee of moral actions. In the meantime, the other worldly type of these executive guarantees, such as closeness to God, is preferable. Because such a guarantee is infinite due to the infinity of God, and it is an endless source for encouraging man to existential excellency and performing moral act.
Keywords: ethics, goals, teleology, task-oriented, guarantee, worldly, otherworldly motivations -
Page 77
Using an explanatory-critical approach, this paper studies the criterion of personal identity including memory, continuity and mental continuity. This criterion has different interpretations. Some consider personal identity to be the sum of memories called memory, but others see psychological continuity along with physical continuity, such as the brain, as the criterion for personal identity. In general, these opinions have several disadvantages, memory is an accidental entity, while personal identity cannot be considered as an accidental entity, On the other hand, by damaging the brain, all or part of the memory will be lost. Therefore, psychological continuity along with physical continuity cannot be a criterion of personal identity. This criterion cannot answer to issues such as life after death, moral responsibility and legal punishments.
Keywords: memory, psychological continuity, brain, personal identity, numerical similarity